Januari 2024

Stångebro Bygg tecknar samverkansavtal med Lejonfastigheter om fas 2 på Rosendalsskolan

Efter en framgångsrik projekteringsfas (fas 1) har Stångebro Bygg från Rotundagruppen skrivit produktionsavtal (fas 2) gällande om- och nybyggnationen av Rosendalsskolan i Linköping. Projektet är Stångebro Byggs största strukturerade samverkansprojekt hittills.

Projektet omfattar cirka 2000 kvadratmeter ombyggnation och en nybyggnad på cirka 650 kvadratmeter. Samtidigt installeras provisoriska paviljonger för den pågående skolverksamheten. Rosendalsskolan – som har 440 elever i årskurs F–6 samt fritidsverksamhet –kommer att moderniseras och byggas ut. Där ytorna består mestadels av basrum, grupprum, bibliotek och en ny musiksal. Nybyggnationen ska uppnå miljöcertifieringen Miljöbyggnad silver och hela skolan blir förhoppningsvis helt nyckelfri. Produktionsstart sker i början av 2024 med färdigställande till höstterminen 2025.

Stångebro Bygg tar med sig värdefull erfarenhet

Stångebro Bygg har erfarenhet av ombyggnationer av skolor och fastigheter med kvarboende, och samverkansformen är en del av företagets DNA. Något som kommer att göra skillnad i projektet.

– Vi är väldigt glada och stolta över att få sätta i gång tillsammans med Lejonfastigheter. De är en viktig kund och vi uppskattar förtroendet att få bidra till detta samhällsviktiga projekt, säger Benny Valtersson, VD på Stångebro Bygg.

Kontinuerliga kvalitetsmätningar

Projektering och budgetering påbörjades tidigare under våren i fas 1 och har nu fastställts inför fas 2. Med strukturerade kvalitetsmätningar med hjälp av branschens nya verktyg ”PQI-Binosight” sedan start.

–  Rosendalsskolan är en av de första upphandlingar i strukturerad samverkan vi har sett i Linköping. Lejonfastigheter visar återigen framfötterna i vår region och vi är måna om att visa upp fördelarna med att arbeta i denna arbetsform jämfört med traditionella entreprenader. PQI-mätningarna hjälper oss med detta, förklarar Benny Valtersson.

En investering i gruppdynamik

Förutom gemensam projektering och budgetering handlade fas 1 om att hitta ett fungerande sätt att samverka för Lejonfastigheter och Stångebro Bygg.

–  Vi har tagit oss tiden att lära känna varandra och respektive företags sätt att genomföra projekt. Eftersom detta är vårt första projekt i strukturerad samverkan med Stångebro Bygg var det viktigt att investera i vår gruppdynamik. Jag är positivt överraskad av Stångebro Byggs öppenhet och förståelse för oss som fastighetsägare och ser fram emot vårt fortsatta arbete under Fas 2, säger Akshay Kara, projektledare på Lejonfastigheter.

Titelbild: Linköpings kommun

Senaste pressmeddelanden