November 2023

M3 Byggs projekt Storkyrkan vinner priset Årets Fasad 2023

M3 Bygg har än en gång bevisat sin position som ledande aktör inom kulturminnesmärkta byggnader genom att vinna det eftertraktade priseet Årets Fasad 2023, presenterat av branschföreningen Mur & Putsföretagen.

Evenemanget, som hölls den 9 november i Industrisalen i Stockholm som en del av Fasadforum, samlade branschens främsta experter och entusiaster för att hylla framstående arkitektoniskt arbete.

Renovering av högsta klass - Storkyrkan i Stockholm tar hem priset

I kategorin Renovering/Restaurering kammade M3 Bygg hem priset för sitt exceptionella arbete med Storkyrkan i Stockholm.

Juryn, bestående av framstående experter inom arkitektur och byggande, belönade projektet för dess gedigna hantverk och noggranna arbete med att återställa kyrkans prakt och historiska gestaltning. Juryn framhävde också projekt teamets engagemang för att säkerställa korrekta val av material, färger och teknik samt detaljnogrannheten i kombination med utnyttjandet av dagens tekniska hjälpmedel. Som har möjliggjort att byggnaden återfått en sedan länge förlorad gestaltning.

Byggherre/Beställare: Stockholms Domkyrkoförsamling
Arkitekter: AIX arkitekter
Byggnadsantikvarie: Laserna Restaurering
Projektledning/Byggherreombud: Kyrkans Fastighetssamverkan Stockholm AB
Generalentreprenör: M3 Bygg AB
Fasadentreprenör: Puts och Tegel i Örebro AB
Viktiga aktörer: Puts och Tegel i Örebro AB, Larsson och Örnmark Målerifirma, AB Oskar Jansson Plåt & Smide, Närkesten Entreprenad AB, LI Tak, Sydställningar, Målarkalk.
Typ av fasad: Puts och sandsten

För mer information, vänligen besök https://murochputsforetagen.org/vinnarna-i-arets-fasad-2023-utsedda-under-fasadforum/.

Senaste pressmeddelanden