September 2022

Rotundagruppen förvärvar Sundsvalls Byggarna

Rotundagruppen inriktar sig på förvärv av fina ROT-företag med bevisad affärsmodell. Sedan starten för ett år sedan har kurvan pekat rakt uppåt, med ökad tillväxt och nya affärsmöjligheter för samtliga dotterbolag. Efter att Linköpingsbolaget Stångebro Bygg anslöt i början av sommaren, blickar Rotundagruppen norrut och förvärvar välrenommerade Sundsvalls Byggarna.

Stark position i Sundsvalls Kommun

Entreprenad- och serviceföretaget Sundsvalls Byggarna har funnits sedan 2011 och ombildades till sin nuvarande struktur 2018. Idag har de 25 anställda och en stark kundkrets bestående av företag, fastighetsbolag samt kommuner runtom i Västernorrlands län. Sundsvalls Byggarna har en stark marknadsposition på hemmaplan och flera större ramavtal, däribland med Sundsvalls Kommun. Bolaget hade år 2021 en omsättningstillväxt från 31 mkr till 47 mkr. De är i skrivande stund i final till Årets Företagare i regionen. Vinnaren koras 22 september.

Spännande satsning i en växande region

Rotundagruppens förvärv av Sundsvalls Byggarna ger företaget trygghet inför större projekt framåt. Sundsvalls Byggarna väljer precis som flera av de tidigare dotterbolagen att återinvestera direkt i Rotundagruppen – en långsiktig strategi som gynnar alla parter.

– Vår region är på frammarsch, vilket speglas i satsningen på nybyggnation och upprustning. Rotundagruppen ger oss flera trygga partners att luta oss mot och underlättar nya initiativ. Jag är övertygad om att den rådgivning och extra kompetens de kan erbjuda kommer att ha positiv effekt. De blir våra ägare på papperet, men vår dagliga verksamhet kommer att se ut precis som vanligt, något som var avgörande för oss, säger Marcus Ericsson, VD för Sundsvalls Byggarna.

– I och med förvärvet bygger vi definitivt en bro till en del av Sverige där vi inte varit så aktiva tidigare. Men en bro går som bekant åt två håll. Jag tror att Sundsvalls Byggarna har minst lika mycket att tillföra oss här längre söderut. Det är ett väldigt fint företag med duktiga och kompetenta medarbetare, säger Johan Lindberg, VD för Rotundagruppen.

Senaste pressmeddelanden